Gourmet i hverdagen: Rødvinsmarinerte kantareller med grønn pesto uten ost, soltørka tomater, avokadosalat og jordbær






Jeg skulle gjerne ha tatt et bilde av middagen, for det så ganske så delikat ut, men da kameraet mitt fortsatt er på reprasjon, får jeg nøye meg med et kantarellbilde henta fra bloggen:  http://www.mrw.no/tilbehor/stekte%20kantareller.html, som så ut som en god matblogg. Vinbilde fra Matsiden.no  : http://smaks-opplevelser.no/om_vin.php

 

Ingredienser:

- Kanatreller

- Basilikumblader

- 2 pk. pinjekjerner fra Den lille nøttefabrikken

- Økologisk Extra Virgin Olivenolje

- Herbamare urtesalt. Nykverna pepper. fersk eller tørka rosmarin og timian.

- Soltørkede tomater

- Noen fedd hvitløk

- 2 avokado

- 2-3 økologiske tomater

- Jordbær

- Sitronsaft/sitron

- En billig vin til marinering. Vin til servering.

- Klarna smør eller Cocosa kokosfett til steiking

 

Slik gjør du:

- Begynn med pestoen:

-  Ha en og en halv til 2 pakker pinjekjerner fra Den lille nøttefabrikken i en kjøkkenmaskin. Ha oppi masse frisk basilikum. Hell på med Økologisk Extra Virgin Olivenolje. Tilsett sitronsaft (helst ferskpressa). Smak til med Herbamare Urtesalt og nykverna pepper. Om ønskelig; hakk hvitløk og ha oppi.

- Vask, rens og steik kanatreller:

- Skyll kanatreller under rennende, kaldt vann. Forsøk å fjerne jord og smuss. Legg deretter kantarellene på ei trefjøl og kutt av det nederste på stilken. Del kanatrellene i mindre biter. Ha i klarna smør eller Cocosa kokosfett for steiking i panne. Steik kanatrellene. Smak til med timian, rosmarin, nykverna pepper og herbamare urtesalt.

- Rødvinsmariner gjerne kanatrellene med en billig rødvin. "Boheme" til 77 kr. kan anbefales.

- Lag avaokadosalat

- Mos avaokado og del økologisk tomat i små biter. Bland sammen. Ha i en del sitronsaft, litt Herbamare urtesalt og nykverna pepper.

- Dekk bord, legg på fat og server vin

Dekk bord med røsslyng i vase og stearinlys. Ha kanatreller, soltørka tomater, pesto og avokadosalat på fat. Pynt pesto og avokadosalat med noen jordbær eller bringebær og basilikumblader. Ha gjerne noen jordbær på et lite fat til småspising underveis. Retten er mektig, så det kan være godt med noe friskt til.

Hell i vin. Jeg kan anbefale Tenuta Monticello til 98 kr. Frisk, fyldig og velsmakende.

Tørstedrikk: Vann med isbiter og sitronskiver.

 

Bon Apetit!

Nøkkelhull - bare tull?



Pass opp for nøkkelhullmerka mat. Det grønne nøkkelhullet og de fine tankene om sunnhet, henger ikke helt på greip. Matvarer som blant annet er nøkkelhullmerka: Grandiosa og en god del frokostblandinger. Animalske produkter med nøkkelhull er reinskåra for fett og melkeproduktene magre. Vita lett plantemaragrin med bearbeida, raffinerte planteoljer, nøkkelhullmerkes til fordel for ekte meierismør. Det kan virke som myndighetene har nøkkelhullmerka den matvaren innen de ulike matvarenegruppene, som de mener er sunnest, det beste alternativet.

Hva med å "nøkkelhullmerke" økologiske egg, grønnsaker, valnøtter og årets lammekjøtt?

Hvorfor følger Kiwi myndighetenes råd og setter ned prisene på nøkkelhullmerka matvarer? Jo, fordi det lønner seg å selge produkter med lite fett, bearbeida fett og mye fiber. Slike produkter kan oppbevares i romtempratur i årevis uten å bli dårlige, i motsetning til produkter som innerholder mye naturlig fett. De må oppbevares i frys eller kjøledisk på grunn av lav holdbarhet.

 Konklusjon: Mat er politikk dere, mat er makt.

Is av bær og egg! (Is uten melk)



Skulle egentlig lage min smoothiedrikk som jeg har reklamert for tidligere, men underveis tok jeg meg en smak, og fant ut at dette kan jo bli en slags is, så derfor:

 

Tips til (frisk)IS:
- Kjør halvt frosne jordbær/andre bær og rå egg i kjøkkenmaskin. Ha i litt kanel.
- Spis! ( eventuelt ha den enda litt i fryseren om ønskelig)
Resultat: Digg, ganske krema frisk is!

 

 

 

 

(da kameraet mitt er ute av drift for tida, har jeg henta et bilde fra bloggen http://larsd.dk/blog/?p=64, som ligna utseendemessig min is)

 

 

Fiskepålegg på frøknekkebrød - Kippers



Lag frøknekkebrød (se tema "Erstatning for brød) og ha på Kippers. Kippers er et fiskepålegg på boks som fåes i en del matbutikker, har de den ikke inne, spør i kassa, som regel kan de bestille. Lettest å få tak i på Rema.

 

Bilde henta fra:

http://zagrosimport.com/index.php?p=1_9_Fiske-produkter

 

Her kan du også få bestilt ulike andre fiskeprodukter fra produsenten av Kippers

 

Ps. Også har vi jo den kjente og kjære Makrell i tomat som hører til på knekkebrødet. Ikke spar på godsakene - ha på så mye Makrell i tomat som det er plass til på frøknekkebrødet! Husk kverna pepper på toppen.

Energidrikk: Havrefløte-bær-frø-nøtte-drikk



Da kameraet mitt dessverre er ute av funksjon, henta jeg et bilde fra denne bloggen:
http://thatwinsomegirl.blogspot.com/2010/04/triple-berry-smoothie.html
 
Jeg var sulten og kreativ da jeg kom fra jobb, det medførte:
Havrefløte-bær-frø-nøtte-drikk​ for folk i farta:

Du trenger: en kjøkkenmaskin. 1 Oatly Havrefløte (Meny), en kurv Frogn Bær eller dine egne hjemmeplukka fra skauen. En god del kanel, litt nykverna pepper. Mandler/hasselnøtter/valnøtter​. Eventuelt kokosmasse. Linfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner. Et rått egg. Litt persille fra hagen.

Bland i mikster! Og du har noe syrlig og godt og definitivt sunt!

Dessert i sommervarmen

 



Bærsesongen i lia er ikke helt i gang enda, så foreløpig får vi handla det vi vil ha.

Bringebær og jordbær med masse Oatly Havrefløte og et dryss kanel er knall!

 

 

Da kameraet mitt for tida er ødelagt, er bilde henta fra: http://marthinesimonsen.blogg.no/1307134518_lavkarbo_summer_dream.html

Den matbloggen så forresten ganske spennende ut, skal ta meg en titt på den.

 

Dessuten fant jeg denne sommerfavoritten som så skikkelig digg ut, skal prøve ut:

http://marthinesimonsen.blogg.no/1307134518_lavkarbo_summer_dream.html

Fra bunn: Gryterett: Tunfisk i karri



Min gode vennine Aurora, anbefalte meg boksen "Tunfisk i karri". Den koster ca. 10 kroner og fåes i en god del matvareforretninger. Tunfisk er svært billig, tunfisk i vann koster kun 5 kroner. Tunfiskbokser kan fåes lagt i vann, olje eller i gele. I tilegg har vi også denne tunfisken i karri. Jeg kjøpte meg to bokser + en pose salat og blanda sammen. Grei turmat.

Nei, detta må jeg lage sjøl, tenkte jeg. Kikka på innholdsfortegnelsen og fant fram i skapet: den feiteste kokosmelka (gjerne økologisk), rå peanøtter, karri, pepper, fersk chilli og chillikrydder, Herbamare Urtesalt og hodekål + korianderblader fra kjøkkenhagen.

Slik gjorde jeg det:

- Kokte kokosmelk ( blanda en boks med fett og saft, og en boks kun med fettet - det tjukke hvite)

- Hadde oppi tre bokser tunfisk

- Strimla hodekål med ostehøvel (smart kvep pappa har lært meg!)


- Lot alt småkoke en stund

- Hadde oppimassekarri, en rød chilli med frø, smakte til med Herbamare Urtesalt, nykverna pepper og kverna chillipepper. Jeg pressa sitrondråper oppi, smakte til slik at det blei passe. For husk: det aller viktigste når en lager mat er

1. Ikke være redd for å bruke godt med fett.

2. Ikke være redd for å smake underveis.

3. Lage litt ekstra så en har dagen etter.

 

Til slutt: Hakka fersk koriander og persille henta fra blomsterbedet, og hadde oppi.

 

- Serveres med en frisk salat. Kan gjøres enkelt med isbergsalat blanda med økologisk tomat og reddik, eventuelt med noen grønne eplebiter. Husk litt sitrondråper og Extra Vigrin Økologisk Olivenolje.

 

 

Bilde: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/06/19/400875.html

Fra bunn: Hjemmelaga fiskesuppe med ekte fiskekraft - eksotiske smaker



Jeg er veldig glad i hjemmelaga fiskesuppe. Fiskesuppa mi med torsk, laks, blåkveite og rotgrønnsaker krydra med urtesalt, pepper, fersk dill, fersk ingefær og chilli - slår ann i de fleste lag.

Jeg er lei av kjedelige retter og mat tilbredt uten spennende krydder og ingredienser. En trenger faktisk ikke gjøre det så vanskelig - alt befinner seg i butikken, det gjelder bare å prøve ut ingrediensene på nye måter og i nye retter. Hva med kokosmelk, fersk ingefær og chilli i fiskesuppe? Nettopp - det smaker knall!

Ideen fikk jeg fra en ferdigpakke med fiskesuppe. Jeg syntes det smakte godt, og ville prøve å lage noe ligende selv. Jeg leste på innholdslista og fant ut hva som gjorde at denne fiskesuppa fikk sin spesielle smak. Dermed bar det til butikken. Og til fryseboksen, for der hadde jeg noe torsk jeg fikk etter at pappas kamerat hadde vært ute på fjorden. Jeg spedde på med økologisk laks fra Rerma og fersk blåkveite fra Meny.

 

Slik gjør du det:

 

TRINN 1:

 

Koke kraft:

- Kok opp vann, legg i fisken, sett gryta på rist eller uten rist på plata på laverste temperatur

- La fisken ligge i det varme vannet til den løsner fra beinet

- Rens fisken med kniv

- Legg skinn og bein tilbake i gryta i fiskevannet, småkok dette i 20-25 minutter, sil ut krafta

- Pass på gryta

-  Legg "Glæd-pak" rundt fisken hvis den skal stå ute en stund

- Ha gjerne oppi noen laurbærblad. Ha dette da oppi sammen med fisken når du lager kraft, la ligge i til servering

- NB: Kok gjerne ned fiskekrafta slik at mengden væske blir mindre. MIndre væske og mer fett fra Oatly Havrefløte og fett fra kokosnøtt gir suppa sin ettertrakta konsistens og smak.

 

artikkel fortsetter under bildet





TRINN 2:

 

Lage fiskesuppe:

-  Ta ny, stor gryte som skal brukes til suppa. Hell litt Cocosa kokosfett/olje for steiking eller klarna smør i gryta. Putt oppi masse karri, og jeg mener - masse. La frese noen sekunder. Dette får ut alle smakene i karrien. Karri er en krydderblanding med blant annet gurkemeie. Tørka urter haes i tidlig for at de skal avgi mest mulig smak. Ferske urter haes i helt mot slutten, ha gjerne som pynt på toppen også.

- Alternativ melk i gryta: feiteste kokosmelka (bruk det hvite fettet i kokosboksen, ikke safta), soyamelk og Oatly havrefløte kan brukes. Tips: Oatly havrefløte er feit og god, det samme er kokosfettet om du dropper en del av safta. Der andre får konsisten med mel, kan vi skaffe konsistens med fett. Det er det de ekte kokkene gjør. Et triks er også å koke ned fiskekrafta (etter at bein og fisk er tatt ut), slik at mengden væske blir mindre.

- Kutt rotgrønnsaker i tynne, avlange biter: gulrot, kålrot, litt selleri. Kutt opp en halv til en hel rød chilli og fersk ingefær (skallet kan være med) og fersk persille. Smak til med nykverna pepper og Herbamare urtesalt. Ha i gryta.

- Kutt opp purre, men ha det oppi helt til slutt sammen med torsken som du lagde kraft på. Frossen laks må ligge litt lenger. Fisk skal aldri ligge i kokende vann og aldri ligge lenge i varmt vann. Kun noen minutter med frossen fisk i vann, er nok. Ellers blir den tørr og smakløs.

- Pynt med fersk dill og/eller persille på toppen.

 

Server og nyt!

Oatly Havrefløte til matlaging - Erstatning for melk!

Tekst henta fra www.allergimat.no:


https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=1680126&ref=search

 
Fåes i enkelte Menybutikker og enkelte Life-helsekost. Kan også bestilles fra www.alternativmat.no


Se gjerne nettsida til Oalty:

http://www.oatly.se/Vara-produkter/


Jeg bruker Oatly Havrefløte i sauser, i kaker, i hjemmelaga is eller jeg bare heller i meg et glass og drikker som en feit melk (kan også blandes ut med vann).  Mettende ! Kan brukes både varm og kald, kan kokes. Bruk den på alle de måtene du ville brukt melk eller fløte. Prøv deg fram!

 

 - 100 % vegetabilsk

- Produsert i Sverige - altså kortreist mat som kan erstatte soya

Oatly Havrefløte u/melk og gluten

 

Enhet: 250ml

Oatly iMat brukes som vanlig matlagningsfløte og gir fyldig smak. Oatly iMat er helt vegetabilisk, melk- og soyafri og inneholder 13% fett. Fettet har dessuten en balansert og nyttig sammensettning.

Ønsker du en vispbar iMat, gjør slik: Bløtlegg to gelatinplater i kaldt vann. Etter noen minutter, ta opp platene og smelt dem i en kaserolle på svak varme. Visp kald iMat til den har øket i volum. Rør i den smeltede gelatinen i noe av iMaten. Tillsett hele blandningen i resten av den piskede iMaten og bland godt. Sett blandningen i kjøl for å få en fast konsistens.

 

Energi 600 kj / 150 kcal.: protein 1 g, karbohydrat 6 g,fett 13 g, fiber 0,7 g.

 

Uten: Gluten, hvete, melk, soya, egg.


Innhold:Havrebase (vann, ren havre 10%), rapsolje, palmeolje, emulgator (E472e), stabilisator (E415), salt

 

Leverandør:Oatly   

Pris: noen og tjue kroner per stk

Testing av matintoleranser - Balderklinikken i Oslo

Det nye helsebladet VOF kan også anbefale:

http://vof.no/

 

"En enkel metode er å måle pulsen før du spiser en matvare og 15-20 miin deretter. Det er nok å telle pulsslagene i 30 sekunder. Hvis pulsen øker med mer enn 10 slag i minuttet, kan det være en indikasjon på matinoleranse.

Dersom du ikke vet hvilke matvarer du ikke tåler, kan du forsøke en rotasjonsdiett hvor du spiser ulike matvarer hver dag og ikke gjentar inntak av en bestemt matvare oftere enn hver 5.dag. Dersom du mistenker at du reagerer på en matvare, utelater du den fra kostholdet en periode og tester den eventuelt igjen etter noen uker"

 

Vil du gå grundigere til verks:

 

Balderklinikken i Oslo er en klinikk som fokuserer på helheten i mennesket. Når du ankommer timen din, får du en lege som spør deg ut og finner ut hvordan behandling eller hjelp du trenger. Er det mistanke om vitamin/mineral-mangler, overskudd av Candidasopp, parasittangrep i magen eller matintoleranser, kan du få tatt en test av dette som blir sendt til utlandet.

Jeg var sjuk i mange år, før jeg fant ut hva det var matintoleranser og forskudd av Candidasopp som var årsaken til at jeg var for det  meste lå i senga. Balderklinikken har fortsatt med det som den norske stat slutta med for lenge sida. Balderklinkikken sender blodprøvene til Danmark eller USA, der det blir undersøkt for matintoleranse. I Norge tester vanlig lege kun for allergi. Intoleranse og allergi er to ganske forskjellige ting. Mange mennesker går rundt og er sjuke eller har plager de ikke finner ut av. Legen tetser en for allergi mot f. eks melk og gluten. Svaret er som regel at ingen ting feiler deg. Det er fordi legen kun har testa for allergi - tilfelle nesten død om du får det i deg. Det går fint ann ikke å tåle noe, uten å dø for det.

 

Mistanke om matintoleranse, sjekk ut: 

http://balderklinikken.no/


Henta fra nettsida deres:  " Balderklinikken er stedet der et bredt utvalg av behandlere samarbeider på tvers av profesjonsgrensene for å kunne tilby et bedre og bredere helsetilbud. Vår erfaring er at pasienter både oppsøker lege, homeopat, akupunktør og andre behandlingsformer hver for seg, men at disse ofte ikke snakker sammen. Balderklinikken samarbeider også med annen ekspertise utenfor klinikken. "

 

 

 

 

 

Les mer i arkivet » August 2011 » Juli 2011 » Juni 2011
fetterfett

fetterfett

20, Frogn

Lavkarbokarboblogg med råd og tips om matlaging uten melk, korn, gjær og sukker. _______________________________________ Ta gjerne kontakt på siljewn@gmail.com Jeg svarer på det du måtte lure på

Søk i fetter Fett

Design:

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits