Lavkarbo ut av skapet!

Cocosa til steiking. Fes i helsekostforretninger


Linfr m til!




Gjr som Aurora gjorde i sitt innlegg http://steinaldermat.blogg.no/1282044848_smrbrdliste.htmlp lavkarbobloggen sin; lager en liten liste med smarte ting ha i skapet hvis du vil vre p den sikre sida.

- Cocosa kokosfett(Extra Virgin som ertstatning for smr/margarin og den andre som er spesielttil steiking). Fes i helsekostforretninger, dyr men verdt det. Kokosfett er et smart valgunder steiking av mat. Kokosfett bestr av metta fett, som holder seg stabilt under oppvarming, den omdannes ikke til transfett. Du kan ogs bruke klarna smr. Reagerer du sterkt p melkeprotein, skal du derimot vre litt forsiktig med det siste. Les om kokosfett p: http://fetterfett.blogg.no/1268671106_kokos__en_gullgruve.html

- Fr og ntter av ulike slag.Helsekoster har et godt utvalg, ellersskal Ica ogMeny ha noen slag.Med fr kan dualltid bake frknekkebrd, om det skulle behves. For oppskrift se tidligere innlegg: http://fetterfett.blogg.no/1279884909_snasne_knekkebrd__kun.html. Ntter er greit ha om du skulle trenge noe i hui og hast, men ikke la det bli en vane. Lite slr ordentlig god middag! Kjp gjerne urista ntter og rist dem sjl. Sett ovnen p maks 170 grader og la ntta st inne ei stnd. Str eventuelt p salt til slutt.

- Krydder maten m til! Pepper, salt, chilli og karri er fire krydder som for meg er uunvrelige. Ellerser det smart haha oregano eller basilikum i skapet og gjerne et glass rosmarin til lammeretter. Timian kan en heller ikke vre for uten - ertesuppe, egg, svin og lam, alle har godt av et dryss!

- Lag hjemmelaga majones og spis til rklaks,kokt egg og salatHa olivenolje, gresskarkjerneolje eller hasselnttolje p salat og grnnsaker. Meny har et stort utvalg oljer.

- Grnnsaker - spis mest av dem som vokser over jorda, som salatgrnnsaker, kl, brokkoli, bronkl, avokado, reddik, paprika, agurk, rdbet. Salater, woka, stekte, dampa, ovnsbakte. Bruk fantasien!

- Plegg i form av kjttplegg av alle slag som er trygge. Fiskeplegg som akrell i tomat, sardiner i olje,sild p boks. Leverpostei fra Finsbrten - Reinsdyrspate, som ikke innerholder melk eller mel, kan ogs vre en ide. Kjpes p Meny, litt dyr. Husk velge riktig type, det er kun Reinsdyrspate som er fri for melk og mel.

- Kjtt og fisk i fryseren, eventuelt bnner og kikerter i skapet. Kiwi har en type i en liten firkanta boks som er helt fri for tilsetningsstoffer av alle slag. Kjper du trka erter og bnner m de ligge i vann noen dager. Hell av vannet og skift ut flere ganger om dagen for best fjerne "prompestoffer". Trka erter og bnner kan fes kologisk i helsekost, ellers har Ica bnner og trka erter fes overalt til en svrt billig penge.

- Kjp frossen kjttdeig og tin opp, det er oftest billigst. Benytt deg av lammesesongen og spis friklkjtt mens du kan. Sjekk om butikkene selger ut kjttvarer til halv pris nr de nrmer seg siste forbruksdato. Her er det mye spare. Kjp grnnsaker og krydder i innvandrerforretninger om du har anledning.

Spis og vr glad og ikke vr redd for spise for mye - spis deg ordentlig god og mett, s slipper du sug etter stsaker og brdskiver. Middag i magen er godt for Per i hagen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits