Lavkarbo ut av skapet!

Cocosa til steiking. Fåes i helsekostforretninger


 Linfrø må til!




Gjør som Aurora gjorde i sitt innlegg http://steinaldermat.blogg.no/1282044848_smrbrdliste.html på lavkarbobloggen sin; lager en liten liste med smarte ting å ha i skapet hvis du vil være på den sikre sida.

- Cocosa kokosfett (Extra Virgin som ertstatning for smør/margarin og den andre som er spesielt til steiking). Fåes i helsekostforretninger, dyr men verdt det. Kokosfett er et smart valg under steiking av mat. Kokosfett består av metta fett, som holder seg stabilt under oppvarming, den omdannes ikke til transfett. Du kan også bruke klarna smør. Reagerer du sterkt på melkeprotein, skal du derimot være litt forsiktig med det siste. Les om kokosfett på: http://fetterfett.blogg.no/1268671106_kokos__en_gullgruve.html

- Frø og nøtter av ulike slag. Helsekoster har et godt utvalg, ellers skal Ica og Meny ha noen slag. Med frø kan du alltid bake frøknekkebrød, om det skulle behøves. For oppskrift se tidligere innlegg:  http://fetterfett.blogg.no/1279884909_snasne_knekkebrd__kun.html. Nøtter er greit å ha om du skulle trenge noe i hui og hast, men ikke la det bli en vane. Lite slår ordentlig god middag! Kjøp gjerne urista nøtter og rist dem sjøl. Sett ovnen på maks 170 grader og la nøtta stå inne ei stønd. Strø eventuelt på salt til slutt.

- Krydder ï maten må til! Pepper, salt, chilli og karri er fire krydder som for meg er uunværelige. Ellers er det smart å ha ha oregano eller basilikum i skapet og gjerne et glass rosmarin til lammeretter. Timian kan en heller ikke være for uten - ertesuppe, egg, svin og lam, alle har godt av et dryss!

- Lag hjemmelaga majones og spis til røklaks, kokt egg og salat Ha olivenolje, gresskarkjerneolje eller hasselnøttolje på salat og grønnsaker. Meny har et stort utvalg oljer.

- Grønnsaker - spis mest av dem som vokser over jorda, som salatgrønnsaker, kål, brokkoli, bronkål, avokado, reddik, paprika, agurk, rødbet. Salater, woka, stekte, dampa, ovnsbakte. Bruk fantasien!

- Pålegg i form av kjøttpålegg av alle slag som er trygge. Fiskepålegg som akrell i tomat, sardiner i olje, sild på boks. Leverpostei fra Finsbråten - Reinsdyrspate, som ikke innerholder melk eller mel, kan også være en ide. Kjøpes på Meny, litt dyr. Husk å velge riktig type, det er kun Reinsdyrspate som er fri for melk og mel.

- Kjøtt og fisk i fryseren, eventuelt bønner og kikerter i skapet. Kiwi har en type i en liten firkanta boks som er helt fri for tilsetningsstoffer av alle slag. Kjøper du tørka erter og bønner må de ligge i vann noen dager. Hell av vannet og skift ut flere ganger om dagen for best å fjerne "prompestoffer". Tørka erter og bønner kan fåes økologisk i helsekost, ellers har Ica bønner og tørka erter fåes overalt til en svært billig penge.

- Kjøp frossen kjøttdeig og tin opp, det er oftest billigst. Benytt deg av lammesesongen og spis fårikålkjøtt mens du kan. Sjekk om butikkene selger ut kjøttvarer til halv pris når de nærmer seg siste forbruksdato. Her er det mye å spare. Kjøp grønnsaker og krydder i innvandrerforretninger om du har anledning.

 

 Spis og vær glad og ikke vær redd for å spise for mye - spis deg ordentlig god og mett, så slipper du sug etter søtsaker og brødskiver. Middag i magen er godt for Per i hagen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits