Kort innføring i lavkarbokosthold



Lavkarbokosthold - et kosthold bestående av lite karbohydrat, men mye fett og protein, er ikke bare nyttig for deg som ønsker et mer stabilt blodsukker og en sunnere kropp og helse, men har vist seg å gjøre folk friske eller holde i sjakk hypoglykemi (lav blodsukker), diabetes type 2, utmattelsessyndrom, smerter i kroppen, migrene, hyperaktivitet, slapphet, fordøyelsesproblemer og ellers diffuse plager en har gått så lenge at en til slutt tror at er normalt.

For godt til å være sant? Prøv sjøl!

 

Retningslinjer for et lavkarbokosthold er:

- Lavt inntak av karbohydrat. Det vil si at du bør kutte ut korn, brød, ris, poteter, sukker, søte bær og frukter. Sukker kan erstattes med stevia, sukrin eller bjøkesøt. Se innlegg under kategorien Erstaning for sukker.

- Nok protein fra først og fremst animalske matvarer, da animalske matvarer, det vil si kjøtt og egg, innerholder alle de essensielle aminosyrene kroppen ikke kan lage sjøl og som må tilføres i ett og samme måltid for best opptak i kroppen. Se gjerne innlegg om temaet på linken http://fetterfett.blogg.no/1280084933_et_karbohydratfattig_.html

- Høyt fettinntak i hovedsak fra animalske matvarer. Vegetabilske fettkilder som oljer, frø og nøtter som supplement. Når du kutter ned på karbohydratnivået er det viktig å ertsatte energiinntaket gradvis med mer fett, ikke kun basere deg på protein. Les mer under kategorien Fett hvis du ønsker å lære mer om hvordan fett fungerer i kroppen.

- Fokuser på middagsmåltider laga fra bunnen. Lag store posjoner, ha i kjøleskap, putt i fryser, spis middagsrester fra dagen før til frokost.

- Spis god kraft fra kjøtt og bein så ofte du har anledning. Ta gjerne gelatinpulver som daglig kosttilskudd. Gelatin bedrer opptak av fett og protein.

- Spis når du er sulten, spis deg god og mett og ha alltid tilgang til lavkarbomat på reise.

- På besøk kan du droppe potetene eller risen og istedet heller over litt mer saus. Ikke vær redd for fettranden rundt kjøttet.

  - Et lavkarbokosthold innkluderer ofte feite melkeprodukter. Jeg holder meg unna melk, og anbefaler dette for andre. Det kan være hardt i starten, men resultatene kommer.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits