Cocosa lavkarbokonfekt - sunt godteri!





Cocosa lavkarbokonfekt:

Ingredienser:

- Sjokolade uten melk og sukker (merke Plamid)

- Ststoff som stevia og/eller sukrinmelis om nskelig

- Cocosa Extra Virgin kokosolje

- Ntter, kokosmasse

- Sjokoladen uten melk og sukker fes i enkelte helsekostforretninger, Ultra, Maxi og en sjelden gang i noen Menybutikker. Se eget innlegg om denne sjokoladen, eller lag din egen sjokolade(se ogs eget innlegg). Ingrediensene fr du i helsekostforretning (2 deler kakaomasse + 1 del kakaosmr + ststoff. Smak deg fram i sthetsgrad, stevia er veldig stt, sukrin skal ha omtrent samme sthetsgrad som sukker. Du kan gjerne prve deg fram med en kombinasjon av stevia og sukrinmelis) Jeg pleier smelte 2 plater sjokolade, som tilsvarer 200 g sjllaga sjokolade, i varmbad eller p svakeste temepratur p ovn. Ha oppi nska mengde Cocosa Extra Virgin kokosolje. Husk velge Extra Virgin, den er urrafinert og setter derfor en spiss p sjokoladesmaken. Etter at kokosfett og sjokolade er smelta, bruker jeg en skje og heller blandinga over i muffinsformer, sm kakeformer, isbitformer ol. Formene br vre forholdsvis sm, hvis du ikke velger skjre konfekten i mindre biter etter at den har stivna. Konfekt er mektig. Ha formene p et brett, da er det lett sette konfekten til avkjling.

Nr den smelta sjokoladen ligger i muffinsformene, putter du oppi nska mengde ntter (f.eks mandler, hasselntter, parantter, carsewntter) eller kokosmasse. Sistenevnte faller ofte i smak hos de yngre.

Sett brettet eller fatet til avkjling i fryser en liten stund. Deretter kan sjokoladen oppholdes i romtempratur eller i kjleskap, alt ettersom.

Konfekten jeg lager faller i smak hos de fleste, den kan spises som snacks til kaffen, p tur nr du trenger litt ekstra energi, som lrdagsgodteri, til hverdag og fest.

Bon Apetit!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits