Cocosa lavkarbokonfekt - sunt godteri!





Cocosa lavkarbokonfekt:

Ingredienser:

- Sjokolade uten melk og sukker (merke Plamid)

- Søtstoff som stevia og/eller sukrinmelis om ønskelig

- Cocosa Extra Virgin kokosolje

- Nøtter, kokosmasse

 

- Sjokoladen uten melk og sukker fåes i enkelte helsekostforretninger, Ultra, Maxi og en sjelden gang i noen Menybutikker. Se eget innlegg om denne sjokoladen, eller lag din egen sjokolade(se også eget innlegg). Ingrediensene får du i helsekostforretning (2 deler kakaomasse + 1 del kakaosmør + søtstoff. Smak deg fram i søthetsgrad, stevia er veldig søtt, sukrin skal ha omtrent samme søthetsgrad som sukker. Du kan gjerne prøve deg fram med en kombinasjon av stevia og sukrinmelis) Jeg pleier å smelte 2 plater sjokolade, som tilsvarer 200 g sjøllaga sjokolade, i varmbad eller på svakeste temepratur på ovn. Ha oppi ønska mengde Cocosa Extra Virgin kokosolje. Husk å velge Extra Virgin, den er urrafinert og setter derfor en spiss på sjokoladesmaken. Etter at kokosfett og sjokolade er smelta, bruker jeg en skje og heller blandinga over i muffinsformer, små kakeformer, isbitformer ol. Formene bør være forholdsvis små, hvis du ikke velger å skjære konfekten i mindre biter etter at den har stivna. Konfekt er mektig. Ha formene på et brett, da er det lett å sette konfekten til avkjøling.

Når den smelta sjokoladen ligger i muffinsformene, putter du oppi ønska mengde nøtter (f.eks mandler, hasselnøtter, paranøtter, carsewnøtter) eller kokosmasse. Sistenevnte faller ofte i smak hos de yngre.

Sett brettet eller fatet til avkjøling i fryser en liten stund. Deretter kan sjokoladen oppholdes i romtempratur eller i kjøleskap, alt ettersom.

Konfekten jeg lager faller i smak hos de fleste, den kan spises som snacks til kaffen, på tur når du trenger litt ekstra energi, som lørdagsgodteri, til hverdag og fest.

Bon Apetit!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits