Fra bunn: Hjemmelaga fiskesuppe med ekte fiskekraft - eksotiske smaker



Jeg er veldig glad i hjemmelaga fiskesuppe. Fiskesuppa mi med torsk, laks, blåkveite og rotgrønnsaker krydra med urtesalt, pepper, fersk dill, fersk ingefær og chilli - slår ann i de fleste lag.

Jeg er lei av kjedelige retter og mat tilbredt uten spennende krydder og ingredienser. En trenger faktisk ikke gjøre det så vanskelig - alt befinner seg i butikken, det gjelder bare å prøve ut ingrediensene på nye måter og i nye retter. Hva med kokosmelk, fersk ingefær og chilli i fiskesuppe? Nettopp - det smaker knall!

Ideen fikk jeg fra en ferdigpakke med fiskesuppe. Jeg syntes det smakte godt, og ville prøve å lage noe ligende selv. Jeg leste på innholdslista og fant ut hva som gjorde at denne fiskesuppa fikk sin spesielle smak. Dermed bar det til butikken. Og til fryseboksen, for der hadde jeg noe torsk jeg fikk etter at pappas kamerat hadde vært ute på fjorden. Jeg spedde på med økologisk laks fra Rerma og fersk blåkveite fra Meny.

 

Slik gjør du det:

 

TRINN 1:

 

Koke kraft:

- Kok opp vann, legg i fisken, sett gryta på rist eller uten rist på plata på laverste temperatur

- La fisken ligge i det varme vannet til den løsner fra beinet

- Rens fisken med kniv

- Legg skinn og bein tilbake i gryta i fiskevannet, småkok dette i 20-25 minutter, sil ut krafta

- Pass på gryta

-  Legg "Glæd-pak" rundt fisken hvis den skal stå ute en stund

- Ha gjerne oppi noen laurbærblad. Ha dette da oppi sammen med fisken når du lager kraft, la ligge i til servering

- NB: Kok gjerne ned fiskekrafta slik at mengden væske blir mindre. MIndre væske og mer fett fra Oatly Havrefløte og fett fra kokosnøtt gir suppa sin ettertrakta konsistens og smak.

 

artikkel fortsetter under bildet





TRINN 2:

 

Lage fiskesuppe:

-  Ta ny, stor gryte som skal brukes til suppa. Hell litt Cocosa kokosfett/olje for steiking eller klarna smør i gryta. Putt oppi masse karri, og jeg mener - masse. La frese noen sekunder. Dette får ut alle smakene i karrien. Karri er en krydderblanding med blant annet gurkemeie. Tørka urter haes i tidlig for at de skal avgi mest mulig smak. Ferske urter haes i helt mot slutten, ha gjerne som pynt på toppen også.

- Alternativ melk i gryta: feiteste kokosmelka (bruk det hvite fettet i kokosboksen, ikke safta), soyamelk og Oatly havrefløte kan brukes. Tips: Oatly havrefløte er feit og god, det samme er kokosfettet om du dropper en del av safta. Der andre får konsisten med mel, kan vi skaffe konsistens med fett. Det er det de ekte kokkene gjør. Et triks er også å koke ned fiskekrafta (etter at bein og fisk er tatt ut), slik at mengden væske blir mindre.

- Kutt rotgrønnsaker i tynne, avlange biter: gulrot, kålrot, litt selleri. Kutt opp en halv til en hel rød chilli og fersk ingefær (skallet kan være med) og fersk persille. Smak til med nykverna pepper og Herbamare urtesalt. Ha i gryta.

- Kutt opp purre, men ha det oppi helt til slutt sammen med torsken som du lagde kraft på. Frossen laks må ligge litt lenger. Fisk skal aldri ligge i kokende vann og aldri ligge lenge i varmt vann. Kun noen minutter med frossen fisk i vann, er nok. Ellers blir den tørr og smakløs.

- Pynt med fersk dill og/eller persille på toppen.

 

Server og nyt!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits